Kunta-alan sopimuksen selostus – KVTES 2018-2020

Kunta-alan työehdoista syntyi sopimus 8.2.2018. Puheenjohtaja Millariikka Rytkönen ja edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi avaavat videolla uutta sopimusratkaisua.

Kunta-alan sopimuksen selostus - KVTES 2018-2020

Lähetys Facebookissa

Liitetiedostot:
Kunta-alan työ- ja virkaehtosopimusratkaisu 2018-2020

Esityksessä avataan kunta-alan sopimusratkaisua. Sopimuskausi on 1.2.2018-31.3.2020.

Käyttäjän Tiina Virtanen kuva

Odotin, että nyt taistellaan meille oma sopimus ja edes lomarahaleikkauksien verran meille takaisin! Kiky tunnitkin meillä tehdään oikeasti töitä, eikä kuten monella alalla (kahvilla tai kuntoillaan tms.. muuta kuin työtä) varmasti ainut ala jossa tämäkin tehdään kirjaimellisesti;) Olisiko voinut tehdä äänestyksen jäsenille tästä sopimuksesta.. se olisi tuonut varmasti selväksi, että porukka ei tätä surkeata sopimusta ole halunnut! Tänään lisäksi luin lehdestä, että AKT JA SMU olivat neuvotelleet omille jäsenilleen (satamavahdit, nosturinkuljettajat) oman sopimuksen ja aiemmin myös heihin oli sovellettu kunnallista sopimusta. Nyt heille hyväksytyn esityksen myötä palkat voivat nousta reippaastikin! MIKSI tälle naisvaltaiselle alalle ei saatu myös nyt omaa sopimusta, näytti onnistuvan muille! Olen todella pettynyt, uskoin että meitäkin viimein kuunnellaan, palkat on surkeat (varsinkin tällä päivätyötä tekevillä (kohta iltaakin..samalla tuntipalkalla tosin) Olen ollut vuodesta-94 tehyn jäsen, en ole enää varma haluanko jatkaa..
Käyttäjän Juha Honkakoski kuva

Hei.

Kannattaa huomioida muutamia asioita.

1. AKT ja SMU eivät neuvotelleet ko ratkaisuansa, vaan se tuli valtakunnan sovittelijan toimistosta ja se koskee muutamia kymmeniä henkilöitä, jotka EIVÄT olleet KVTES:n vaan avaintessin soveltamispiirissä. Tuo muutaman kymmenen henkilön tilannetta ei missään tapauksessa voida verrata 420 000 kunta-alan palkansaajaan.

2. Tehy ry:ssä ovat jäsenet valinneet edustajansa päättäjiksi nelivuotiskaudeksi. Päättäjien tehtävä on päättää sopimusneuvotteluiden tuloksista, koska heillä on se tieto, mitä sopimukset kokonaisuudessaan tarkoittavat.

3. Jos lomarahakompensaation vuoksi olisi menty lakkoon, olisi muutaman päivän palkaton lakko syönyt koko lomarahan. Voinet itse laskea, montako päivää olisi ollut lakossa, jotta olisit menettänyt uudestaan sen n. 600 euron lomarahan menetyksen per vuosi?

4. Jos olisimme menneet lakkoon, olisi kaikki muut asiat menetetty, mm. tekstikysymykset tai #omasopimus tie. Lisäksi olisimme jääneet neuvottelutoiminnassa ulkokehälle, kuten jäimme 2007-2013 vuosiksi ja tämä tässä #maku ja #sote tulevaisuudessa olisi ollut tehyläisille hyvin huono tilanne. Muut olisivat neuvotteleet ja sopineet meidän puolesta maamme suurimmat yt-neuvottelut ja liikkeenluovutukset.

5. Jos katsotaan noita valtakunnansovittelijan toimiston ratkaisuja, niin ei sieltä ole isoilla sopimusaloilla tullut yhtään yli yleisen linjan tullutta ratkaisua, eli ovat jääneet alle meidän ratkaisun.

6. On totta, että meidän palkat ovat edelleen surkeat ja sen korjaamiseen ainoa tie on tuo #omasopimus järjestelmä ja sen tekeminen alkaa nyt, koska meillä on sopimusratkaisu olemassa.

7. Suomessa on järjestäytymisvapaus ja se kuuluu  henkilökohtaiseen tietoon.

t Juha Honkakoski, plm TEHY PPSHP, Tehy ry:n valtuutettu, yhdessä eteenpäin