Ammattitaidon ja osaamisen päivitystä terveydenhuollon ammattilaisille, jotka kohtaavat työssään maahanmuuttajataustaisia asiakkaita ja ihmiskaupan uhreja. Kuva IOM/ Amanda Nero

Koulutusta siirtolaisuusterveydestä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille

Ihmiskaupan uhrien terveys ja hyvinvointi Suomessa -koulutussarjan järjestävät Kansainvälisen siirtolaisuusjärjestön (IOM) Suomen maatoimisto ja Diakonia-ammattikorkeakoulu (DIAK) osana HOIKU- ja Health4M&H-projekteja. Tehy on mukana HOIKU-projektissa.

Ne järjestävät tammi-huhtikuussa 2019 koulutusta kuntien sekä järjestöjen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille, jotka kohtaavat työssään maahanmuuttajataustaisia asiakkaita sekä ihmiskaupan uhreja ja riskiryhmiä. Tavoitteena on oman ammattitaidon ja osaamisen päivittäminen ja lisääminen erityiskysymyksissä.

Teemakoulutukset on jaettu kahteen kokonaisuuteen, joita käsitellään Helsingissä 28.–29.1., Tampereella 20.–21.2. ja Oulussa 20.– 21.3. kaksipäiväisissä koulutuksissa. Teemoja ovat siirtolaisuusterveys ja hyvinvointi sekä Ihmiskaupan uhrin auttaminen terveydenhuollon näkökulmasta, joka on teemana Turun 23.4. ja Kuopion 9.4.2019 yhden päivän koulutuksissa.

Koulutus on maksuton, mutta rekisteröityminen vaaditaan. Ilmoittautuminen ja rekisteröinti sekä tarkemmat tiedot täältä.

Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö (IOM) on YK:n siirtolaisuusjärjestö 2016 lähtien. Suomi on jäsenenä 1991 lähtien, ja Helsingin toimisto avattiin 1993. Se vastaa myös Ruotsin ja Islannin projekteista ja antaa hallinnollista tukea Tanskan ja Viron toimistoille.