kuva: iStock

Kätilöliitto: Sisäilmaongelmat otettava tarkasteluun sote-uudistuksessa

Suomen sisäilmaongelmien laajuus konkretisoitui viime viikolla Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) tiedottaessa, että se siirtää toiminnot pois Kätilöopiston sairaalasta sisäilmaongelmien vuoksi 3 - 6 kuukauden kuluessa kokonaan. Uutinen ei ollut yllätys kenellekään suomalaisissa sosiaali- ja terveysalan toimipaikoissa työskenteleville alan ammattilaisille.

Turun yliopisto teki laajan tutkimuksen sosiaali- ja terveysalan toimipisteiden sisäilmasta yhteistyössä sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehyn kanssa ja tulokset julkaistiin viime syksynä. Toteutettu tutkimus on tähän mennessä suurin sosiaali- ja terveysalan työpaikkojen sisäilmaongelmia ja kosteus- ja homevauriohavaintoja koskeva selvitys. Kyselyyn vastasi 13 560 tehyläistä ja tuloksia on niin sairaaloista, terveyskeskuksista kuin muista sosiaali- ja terveysalan toimipaikoista. Merkittäviä alueellisia eroja sisäilmaongelmien esiintyvyydessä ei löytynyt. Tutkimuksen tulokset olivat merkittäviä, sillä sosiaali- ja terveysalan työntekijät oireilevat selvästi enemmän kuin muu väestö.

Kätilöliitto muistuttaa, että terve työympäristö ei ole työntekijöiden vastuulla. Se on yksiselitteisesti työnantajan vastuulla. Päivittäin yli 200 000 sote-alan työntekijää tulee töihin meitä suomalaisia varten, oli sitten vappu, juhannus, jouluaattoilta tai ihan tavallinen tiistai. Siitäkin huolimatta, että liian monelle työpaikka on aiheuttanut merkittäviä pysyviä terveyshaittoja.

Kätilöliitto yhtyy Tehyn vaatimukseen, että sisäilmaongelmat otetaan tarkasteluun sote-uudistuksessa. Suomessa tarvitaan kansallinen ohjelma sosiaali- ja terveydenhuollon tilojen korjausrakentamiseen.

Kätilöliitto julkisti kannanottonsa kansainvälisenä kätilöpäivänä 5.5.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, Suomen Kätilöliitto ry – Finlands Barnmorskeförbund ry, p. 045 664 0000, puheenjohtaja@suomenkatiloliitto.fi

För mer information på svenska: Anna Sundqvist, tfn. 0504689669.