Johanna Huohvanainen Joensuusta palkittiin Vuoden 2019 bioanalyytikkona. Kuva: Heli Varonen.

Johanna Huohvanainen Joensuusta on Vuoden Bioanalyytikko 2019

Suomen Bioanalyytikkoliitto ry palkitsi joensuulaisen Johanna Huohvanaisen Vuoden Bioanalyytikkona 2019. Valinta julkistettiin 10.–11.10.2019 valtakunnallisessa Laboratoriolääketiede ja näyttely -tapahtumassa Helsingissä.

Johanna Huohvanainen työskentelee Itä-Suomen Laboratoriokeskuksen Liikelaitoskuntayhtymän (ISLAB) kliinisen kemian aluelaboratoriossa Joensuussa. Hän on laboratorion hygieniavastuuhoitaja ja toimii henkilöstön edustajana sekä oman alueen laboratorion että koko ISLAB-konsernin johtoryhmässä.

– Oli hämmentävää, kun tieto palkinnosta tuli. Oma työ on ollut aina mielestäni merkityksellistä, sellaista normityötä. En ollut ajatellut, että siitä voisi palkita. Jos on ilmiannettu ja ehdotettu, voi käydä näin. Palkinto yllätti täysin.

Palkintoehdotuksen mukaan Johanna Huohvanainen on hyvä esimerkki siitä, että pienelläkin paikkakunnalla voi kehittää uraansa. Hän on ansioitunut työssään ja ammatissaan sekä kliinisen laboratoriotyön kehittämisessä. Johanna on edustanut ansiokkaasti ammattikuntaansa ISLABin johtoryhmässä ja tuo henkilökunnan mielipiteet esille edustustehtävissään.

Vuoden Bioanalyytikko valitaan vuosittain hakemusten perusteella. Hän on Suomen Bioanalyytikko ry:n jäsen. Ehdotuksia voivat tehdä jäsenten lisäksi työ- ja taustayhteisöt sekä alueyhdistykset. Valinnan tekee liiton hallitus.