Jenni Kalliomäki valittiin Bioanalyytikkoliiton puheenjohtajaksi kaudelle 2019-2010.

Jenni Kalliomäki: Bioanalyytikoiden koulutuksen ja työelämän tarpeiden on kohdattava

Suomen Bioanalyytikkoliiton liittokokous valitsi nykyisen varapuheenjohtajan Jenni Kalliomäen liiton puheenjohtajaksi kaudelle 2019–2020.

Jenni Kalliomäki on bioanalyytikko. Hän työskentelee kolmivuorotyössä Fimlab Laboratoriot Oy:n hematologian laboratoriossa Tampereella. Hän tekee myös YAMK-opintoja tavoitteenaan kliinisen asiantuntijan tutkinto.

Jenni Kalliomäen toimenkuvaan kuuluvat mm. näytteenotto ja verenkuva-analytiikka. Bioanalyytikkoliiton puheenjohtajana hän  työskentelee sen puolesta, että bioanalyytikoiden ammattitaito tunnistettaisiin. Ylempi amk-koulutus on työnantajillekin tuntematonta.

- On tärkeää, että näytteenotto pysyy bioanalyytikoilla ja laboratoriohoitajilla, se on osa koulutustamme. Työnkuva on muuttunut paljon ja muuttunee lisää soten myötä. On pysyttävä mukana ja osattava ennakoida. Sairaalat eivat toimisi öisin ilman osavia näytteenoton ammattilaisia, Jenny Kalliomäki sanoo.

Liittokokouksen mielestä näytteenottojen siirtäminen ammattiryhmille, joiden koulutukseen ne eivät kuulu, vaarantaa potilasturvallisuuden. Suomessa tehdään vuosittain noin 70 miljoonaa laboratoriotutkimusta. Jos näytteet otetaan väärin, potilaiden hoito saattaa viivästyä ja kustannukset kasvavat.

- Puheenjohtajana haluan, että koulutuksen ja työelämän tarpeet kohtaavat. On huolehdittava siitä, että bioanalyytikoiden peruskoulutus on riittävää ja laadukasta ja että jo työelämässä oleville tarjotaan hyvät täydennys- ja jatkokoulutusmahdollisuudet.

Liittokokous katsookin, että näytteenottotyötä tekevät tarvitsevat säännöllistä täydennyskoulutusta. Tarvitaan myös yhteinen näkemys osaamisesta ja sen ylläpidon varmistamisesta työnantajien kanssa. Tehyn kyselyssä vuonna 2017 vain alle puolet vastaajista ilmoitti pääsevänsä täydennyskoulutukseen.