Kuva: Annika Rauhala

Huippukätilöksi on valittu Arja Savolainen

Huippukätilöksi on valittu Arja Savolainen Kuopiosta. Tunnustuksen jakoivat Suomen Kätilöliitto ja Tehy lauantaina 10.11.2018 Suomen Kätilöliiton vuosikokouksessa.

Arja Savolainen työskentelee KYSin Naistentautien poliklinikan akuuttikeskuksessa. Kätilönä Savolainen on pitkän linjan konkari, mutta uralle mahtuu myös työtä vaikeavammaisten parissa sekä SPR:n kansainvälistä avustustoimintaa mm. Afganistanissa, Nepalissa ja Bangladeshissa.

Huippukätilön valinnan teki Suomen Kätilöliiton hallitus saapuneiden ehdotusten perusteella. Valinnan perusteissa korostui ansiokas työ synnyttäjien ja perheiden parissa. Erityiskiitosta Savolainen sai kollegiaalisuudestaan ja tekemästään kansainvälisestä avustustyöstä.

Savolainen itse kertoo olevansa yllättänyt, kiitollinen ja liikuttunut saamastaan tunnustuksesta.

- Toivoisin, että voisin jakaa palkinnon työkavereiden kesken, sillä tunnen KYSissä useita huippukätilöitä. Motivoiva, tukeva ja kehitysmyönteinen työyhteisö on erittäin merkittävä tekijä ammatillisessa kehittymisessä ja potilaslähtöisessä työskentelyssä. Tunnustuksen myötä sitä tietää, että on ammatillisesti matkalla oikeaan suuntaan.

Kätilön ammatti on positiivinen, itsenäinen, monipuolinen ja erittäin antoisa, tiivistää Savolainen.

- Parasta työssäni on se, että voin jakaa perheiden ja äitien elämän yhden tärkeimmän hetken ja olla läsnä naisen elämänkaaren eri vaiheissa.

Huippukätilöä sai ehdottaa 15.8.-15.10. välisenä aikana. Ehdotuksen sai jättää kuka tahansa: kollega, lapsen saanut perhe, tuttava, ystävä. Saapuneiden ehdotusten perusteella valinnan teki Suomen Kätilöliiton hallitus.