Kuvalähde: SASK

Haluatko kunnon työn lähettilääksi tai opintomatkalle Indonesiaan?

Jos tunnet kutsumusta perehtyä työelämän ihmisoikeuksiin ja kansainväliseen solidaarisuustyöhön, SASKin opintomatka tai lähettiläskoulutus ovat sinua varten.

Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK kouluttaa uusia kunnon työn lähettiläitä maaliskuussa. Opintomatka Indonesiaan starttaa marraskuussa.

Lähettiläskoulutuksessa on luvassa tehokas tietopaketti SASKin työstä maailmalla ja toimintatavoista Suomessa. Vieraaksi koulutukseen saapuu manilalainen Quesada, joka kertoo kertomaan kurssilaisille SASKin työstä Kaakkois-Aasiassa. Luvassa on muun muassa eläviä esimerkkejä siitä, millaista on puolustaa työntekijöiden oikeuksia maassa, jossa ay-aktiiveja jopa murhataan huumeiden vastaisen sodan nimissä. Viikonloppuun kuuluu myös työpajoja. Niissä muun muassa tutustutaan kampanjoihin, joissa SASK on mukana, sekä ideoidaan uusia.

Tavoitteena on, että koulutuksen jälkeen uusilla kunnon työn lähettiläillä on valmiudet puhua työelämän globaaleista kysymyksistä, vaikuttaa niihin sekä toimia SASKin äänitorvena eri verkostoissa.

Lähettiläskoulutusviikonloppu järjestetään 16.–17. maaliskuuta Helsingissä, Vuosaaren Hotelli Rantapuistossa. SASK maksaa kaikkien osallistujien majoituksen, ruoan ja ohjelman. Pitkämatkalaisille SASK kustantaa myös matkat halvimman julkisen kulkuvälineen mukaan.

Haku lähettiläskoulutukseen: Hae mukaan tällä lomakkeella viimeistään 8. helmikuuta.

Opintomatka on silmät avaava elämys

SASKin opintomatkoilla tutustutaan paikalliseen työelämään ja paikallisten ammattiliittojen työhön. Matkaan sisältyy työpaikkavierailuja sekä keskusteluja paikallisten ay-toimijoiden, työnantajien ja työntekijöiden kanssa. SASK on järjestänyt talkoo- ja opintomatkoja jo 1990-luvun alusta asti vuosittain eri puolille maailmaa.

Marraskuussa 2019 vuorossa on Indonesia. Matka kestää noin kaksi viikkoa, tarkat päivämäärät selviävät alkukeväästä. SASK vastaa matkan järjestelyistä ja sisällöstä. Huomaathan kuitenkin, että matka on omakustanteinen.

SASKin opintomatkalaisten kokemukset ovat olleet voimakkaita. Kuvaava on esimerkiksi viime vuoden Mosambikin matkalle osallistuneen antama palaute: ”Matka muutti oman arvomaailman. Sanoisin, että kannattaisi tehdä melkein mitä vaan, että matkalle pääsee.”

Opintomatkalle lähteviltä edellytetään suoritettua lähettiläskoulutusta. Eli mikäli innostut hakemaan opintomatkalle, mutta et ole käynyt SASKin lähettiläskoulutusta, hae mukaan nyt keväällä tai tulevana syksynä 28.–29. syyskuuta.

Haku opintomatkalle: Haku päättyy 3. helmikuuta. Hakulomake löytyy täältä