Kuva: IStock

Hallitus hautaa lakihankkeen alle 30-vuotiaiden työehtojen heikennyksestä

Tehy on tyytyväinen, että hallitus päätti lopettaa lainvalmistelun alle 30-vuotiaiden määräaikaisista työsopimuksista.

Hallitus ilmoitti eilen, että se luopuu kevään kehysriihessä esitetystä uudistuksesta, jolla se olisi helpottanut alle 30-vuotiaiden työttömien määräaikaisia työsuhteita. Esityksen mukaan alle 30-vuotiaan työsuhteen määräaikaisuudelle ei olisi enää tarvittu perusteita, jos työnhakija on ollut työttömänä vähintään kolme kuukautta.

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen on tyytyväinen päätökseen, sillä laki olisi toteutuessaan lisännyt entisestään pätkätöitä sosiaali- ja terveysalalla. Myös nuorten työllisyysasema olisi heikentynyt ja sen myötä perheen perustaminen.

- Mikäli alle 30-vuotiaita olisi voitu palkata määräaikaisiin työsuhteisiin ilman perusteltua syytä, työnantajat olisivat käyttäneet taatusti tätä porsaanreikää hyväkseen.

Määräaikaisten työsuhteiden ketjutus on ollut ongelma sosiaali- ja terveysalalla. Ei ole harvinaista, että työntekijällä voi olla jopa 10 – 15 vuoden putki määräaikaisuuksia saman työnantajan palveluksessa. Määräaikaisuutta on käytetty, vaikka työvoiman tarve on ollut pysyvä.

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy on riitauttanut vuosien varrella useita perusteettomia määräaikaisuuksia ja kampanjoinut pätkätöitä vastaan. Vuonna 2015 saatiin korkeimman oikeuden ratkaisun myötä jarrutettua perusteettomien määräaikaisten työsuhteiden käyttöä.

Tehy vastusti keväällä hallituksen lakiesitystä.