Tehyn opiskelijoiden hallitus 2019–2020. Henkilöt vasemmalta oikealle: Elina Hyvönen, Taru Weckström, puheenjohtaja Erik Indola, Marko Kaira ja Johanna Sinimäki.

Erik Indola on Tehyn opiskelijoiden uusi puheenjohtaja

Toisen vuoden sairaanhoitajaopiskelija Erik Indola Oulusta valittiin huhtikuussa Tehyn opiskelijayhdistyksen hallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 2019–2020.

Erik Indolan polku sairaanhoitajaopiskelijaksi on ollut kaikkea muuta kuin suora. Hän on 46-vuotias alanvaihtaja, joka vuosituhannen alussa valmistui fyysikoksi. Opintojen myötä hän ajautui mm. lääketieteellisiä mittalaitteita valmistavien yritysten palvelukseen, joissa vierähti kymmenisen vuotta. Sen jälkeen hän toimi myös yrittäjänä, yhdistyksen toiminnanjohtajana sekä viisi vuotta kehitysyhteistyössä Espanjassa.

– Ennen opintojen alkua minulla ei ollut aiempaa kokemusta hoitoalan töistä. Ehkä merkittävimmät sysäykset kohti sairaanhoitajuutta olivat kehitysyhteistyövuosina tehdyt työmatkat huumevieroituskeskuksiin sekä orpokoteihin Espanjassa, Italiassa, Intiassa ja Haitilla. Kohtaamiset sytyttivät halun auttaa ihmisiä suoraan, ei vain välillisesti laitteiden avulla.

– Puheenjohtajana haluan tehdä työtä opiskelijoiden olojen ja etujen parantamiseksi. Siksi toimin aktiivisesti myös Suomen sairaanhoitajaliitossa, niin kansallisesti kuin Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitajien hallituksessakin. Oveni on aina auki. Minulle saa lähettää viestejä, toiveita, vaatimuksia, kommentteja, haasteita ja kehitysideoita. Ne antavat aineksia opiskelijayhdistyksen hallituksen ajatuksille ja työllemme syvyyttä ja leveyttä.

Opintoja Erikillä on jäljellä vielä noin puolet, ja hän suunnittelee syventymistä anestesiologiaan. Valmistuminen voisi tapahtua jo alkusyksystä 2020. Sen jälkeen toiveena on työpaikka lasten ja nuorten leikkaus- tai teho-osastolla. Se on paikka, joka tuli tutuksi reilu 10 vuotta sitten, kun hän istui sellaisessa lapsensa kanssa monta viikkoa. Lapset ja lähipiiri ovat jo tottuneet siihen, että Erik tekee mielenkiintoisia pomppuja elämässä. Sairaanhoitajaopinnot ovat yksi niistä, yksi parhaimmista.

Hallituksen muut jäsenet esittäytyvät Tehy opiskelijoiden Instagram-tilillä lähiaikoina.

Facebook: @tehyopiskelijat
Instagram: @tehyopiskelijat