Kuva: IStock

Ensihoitopalvelualan työehtosopimusta sovelletaan myös lääkärihelikoptereissa

Yksityisen ensihoitopalvelualan työehtosopimuksen neuvotteluosapuolet ovat yksimielisiä työehtosopimuksen soveltamisalasta.

Työehtosopimuksen neuvotteluosapuolet toteavat, että työehtosopimuksen soveltamisala koskee ensihoitajien työsuhteita riippumatta siitä, missä ensihoitopalvelu- tai siirtokuljetustyö tapahtuu. Näin ollen työehtosopimusta sovelletaan myös ilmassa ja merellä tapahtuvaan ensihoitopalvelu- ja siirtokuljetustyöhön. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi lääkärihelikoptereissa työskentelevien ensihoitajien työsuhteissa noudatetaan työehtosopimusta.

Työehtosopimuksen määräyksiä sovelletaan Sairaankuljetusliiton alueyhdistysten jäsenten tai Hyvinvointiala HALIn jäsenyritysten palveluksessa olevien ensihoitopalvelu- ja siirtokuljetustyössä toimivien työntekijöiden työsuhteissa.

Ensihoitopalvelualan työehtosopimus on yleissitova, joten myös järjestäytymättömien ensihoito- ja siirtokuljetusyritysten on noudatettava työehtosopimusta.