Kuva: iStock

Ensihoitajaopiskelija Jyri Niemi STTK-Opiskelijoiden varapuheenjohtajaksi

Turun ammattikorkeakoulussa ensihoitajaksi opiskeleva tehyläinen Jyri Niemi valittiin viikonloppuna STTK-Opiskelijoiden varapuheenjohtajaksi.

Puheenjohtajaksi valittiin Tampereen ammattikorkeakoulussa metsätalousinsinööriksi opiskeleva Hanna Turpeinen, Niemen lisäksi toiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Jyväskylän avoimessa yliopistossa yhteiskuntatieteitä opiskeleva Jesse Kankanen.

Puheenjohtajisto aloittaa tehtävässään vuodenvaihteessa.

Yhdenvertaiset koulutusmahdollisuudet varmistettava

- Yksilön sosioekonomiset taustatekijät eivät saa olla este koulutukseen hakeutumiselle. Jotta saamme maahamme jatkossa enemmän myös korkeasti koulutettuja, toisen asteen opinnoista on saatava aidosti maksuttomat, Hanna Turpeinen korostaa.

Syrjäytyminen on yleistä erityisesti elämän erilaisissa nivelvaiheissa. Nuorten kohdalla tällainen merkittävä nivelvaihe on koulutukseen hakeutuminen.

- Koulutuksen ulkopuolelle jääminen voi tuoda mukanaan suuria ongelmia. Niitä tulisi ehkäistä Suomessa tehokkaammin myös valtion toimin, STTK-Opiskelijat toteavat kannanotossaan.

- Koulutukseen osoitettujen leikkausten ja heikennysten jälkeen koulutusjärjestelmän toimivuuteen ja kattavuuteen on kiinnitettävä erityisen paljon huomiota. Suomeen on laadittava koulutuksen kansallinen saavutettavuussuunnitelma, jossa määritellään toimenpiteet kaikkien väestöryhmien saamiseksi toisen ja korkea-asteen koulutuksen pariin, opiskelijat esittävät.

Vuoden 2018 johtoryhmä komeasti rivissä! Puheenjohtajaksi valittiin Hanna Turpeinen Metosta ja varapuheenjohtajiksi...

Julkaissut STTK-Opiskelijat 26. marraskuuta 2017