kuva: iStock

Avoin kirje opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselle

Hei Sanni, miltä sinusta tuntuisi, jos sinulle tai läheisellesi sattuisi hoitovirhe?

Sosiaali- ja terveysalan opiskelijat ja opettajat sekä työelämä ovat huolissaan opetuksen määrästä ja laadusta. Opettajat yrittävät parhaansa, mutta resurssit ovat riittämättömät. Koulutusleikkaukset ovat iskeneet etenkin lähiopetukseen ja sen määrään. Verkossa järjestetään yhä enemmän opetusta omaehtoisena opiskeluna, jonka tulokset eivät aina ole parhaita mahdollisia. Osaamisen varmistaminen valvomattomissa verkkotenteissä on myös kyseenalaista.

Sairaanhoitajaliiton teettämän kyselyn perusteella noin 62 % opiskelijoista on sitä mieltä, että kontaktiopetusta tarjotaan liian vähän. Lähiopetuksen sisältöjen olennaisuus on hakoteillä. Käytännön kädentaitoja saatetaan opetella kerran, ilman kertauksen mahdollisuutta, vaikka taidot ovat tulevassa työssä välttämättömät.

Myös harjoittelupaikoissa on huomattu puutteita ja osaamattomuutta opiskelijoiden taidoissa. Harjoittelun tarkoituksena on yhdistää teoriaosaaminen käytännön taitoihin. Koulussa opiskelijoille olisi tarjottava vahva pohja, jotta osaamista voi alkaa rakentamaan sen päälle.

Valtavat leikkaukset sosiaali- ja terveysalan koulutuksista alkavat näkyä opetuksessa. Säästämisestä ja resurssien puutteesta kärsivät kaikki – viime kädessä potilaat.

Me opiskelijat haluamme ja tarvitsemme asianmukaista opetusta sekä harjoittelua selvitäksemme työelämässä. Tavoitteenamme on tulla hyviksi sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiksi, mutta tarvitsemme siihen apua. Ammattitaidottoman hoitajan virhe voi maksaa jonkun hengen, oletko valmis ottamaan sen omalletunnollesi?
 

Tehyn opiskelijayhdistyksen puolesta
Jari Vainio, puheenjohtaja

 

 

Kommentit

Käyttäjän Eila Hassinen kuva

Olen vanhakantainen Perushoitaja/Leikkaus,- ja anestesiasairaanhoitaja ja kovasti ihmettelen miksi hyvä, vanhakantainen perushoitajakoulutus piti lakkauttaa ja tilalle tuli lähihoitajakoulutus, jonka taso on mitä on. Ja miksi vanhakantainen sairaanhoitajakoulutus täytyi lakkauttaa ja muuttaa olevinaan hienommaksi AMK-koulutukseksi, jonka taso on huonompi kuin vanhakantainen. Voin perustella sanomani. Kun valmistuin perushoitajaksi 1991 pystyin sillä koulutuksella sijaistamaan tehostetussa valvonnassa ja kaikilla muillakin sairaalan osastoilla. Miten on nykyään ? Lähihoitajia valmistuu jopa pikakoulutuksella ja kun heiltä kysyy esimerkiksi epätavallisen matalista tai korkeista labra-arvoista niin eipä ne näytä olevan koulutukseen kuuluvia asioita tai vaikka kysäisee digitalismyrkytyksen ensioireista ym. Ja kun valmistuin sairaanhoitajaksi olin saanut kaikki valmiudet sairaanhoitajan työstä ja pystyin aloittamaan työskentelyn melkein missä osastolla vain . Olen vahvasti sitä mieltä, että yliarvostettu hoitotiede on alasajanut laadukkaan koulutuksen ja myös laadukkaan hoitotyön. Se on myös typerillä käytännöillään vaikeuttanut sairaanhoitajien sijoittumista työelämään erilaisten ja täysin turhien "rekrytointi toimistojen" tultua mukaan kuvioihin. Ja nykyään sairaanhoitaja koulutukseen ei ole kaikissa paikoissa psykologisia testejä ja opiskelemaan näyttää pääsevän ihan kuka vain sinne tahtoo. Ja hyvin vihaisena olen seurannut hoitotyön muuttumista huonompaan suuntaan. Tuntuu, että opiskelijoilta ja työntekijöiltä on kielletty se tärkeä maalaisjärjen käyttäminen käytännön hoitotieteen ohjeistuksen ohessa. Opiskelijat eivät enää saa tehdä kaikkea sitä mitä ennen jaksoillaan saivat tehdä. Kaikki on luvanvaraista ja riippuu opiskelijan opintopisteistä ja suoritetuista teoriaopinnoista. Ihan älytöntä. Kyllä ne sairaanhoitajan työtaidot pitää saada hallintaan jo opiskeluaikana. Koska silloin on helppo solahtaa työelämän oravanpyörän kylmään kyytiin. Mielestäni systeemiä sotkeva yliarvostettu hoitotiede pitäisi kieltää lakisääteisesti ja palata vanhamuotoiseen hyvään, kokonaisvaltaiseen ja ammattitaitoisia hoitotyöntekijöitä valmistavaan Perus,- ja Sairaanhoitajien koulutukseen. Pois turhat koulutusmuutokset, jotka vain huonontavat koulutusta. Ja työelämään maalaisjärjen käyttö sallituksi. Pois turha ohjeistus ja rekrytoimistot. Rekrytointi vaikeuttaa työn saamista ja myös LOVE-tentti, joka on jokaisella sairaalalla omansa. Järkevästi käyttöön vain yksi LOVE-tentti koko maahan. Nykyinen systeemi on silkkaa rahastusta, sillä ei ole mitään tekemistä ammattitaidon (lääkelaskut ym. osaaminen) testaamisen kanssa.